Historie kultu MAGNA

V roce 1982 zahájila Honda výrobu power cruisseru s motorem o obsahu 750ccm, převzatým původně z motocyklů VF/VFR a nazvala jej V45 Magna. Technologie motoru a uspořádání bylo potomkem závodních V4 strojů od Hondy, jako jsou modely NS750 a NR750. Zavedení do výroby tohoto motoru a osazení do motocyklů Magna a Sabre v roce 1982 bylo mezníkem ve vývoji motocyklů a v model V45 je výkonově srovnatelný s motorem v modelu Valkyrie o obsahu 1800 ccm v jejím dvouválcovém tzv.V-Twin motoru....Byl to začátek krásného příběhu, který s některými většími či menšími změnami, trval více než dvacet let. Motor 748ccm DOHC, s 16 ventily, kapalinou chlazený 90 ° V4 motor, spojený s 6stupňovou převodovkou (časem samozřejmě s pěti stupňovou), hydraulickou spojkou a kardanovým hřídelem pohonu, který může rafičku tachometru protočit až k rychlostem přes 230 km/h s 10.000 otáčkami... Podívejme se tedy, jak šel čas při uvádění jednotlivých modelů do výroby...

VF 750C Magna V45

Rok VÝROBY: 1982 - 1983

První generace Magny V45 z roku 1982 měla chromovaný světlomet a blatníky. Přední kotoučové brzdy mají rovné drážky, duální třmeny a systém anti- Trac proti potápění přední vidlice. Červená čísla na otáčkoměru mají čísloci 10 000 otáček, vysoká komprese a nízký zdvih válců motoru.Šesti stupňová převodovky a hydraulicky ovládaná mokrá spojka, kardanový hřídel. V roce 1983 byla Magna V45 dostupná s chromovaným světlometem, přístroji i blatníkem. Tachometr měl rozsah do 150 mph (240 km / h). Motor byl stále Vé čtyřka, 748 ccm DOHC s čtyřventilem, kapalinou chlazený. Modely 1982 - 1984 byly jedinečné v použití větší primární palivové nádrže a menší rezervní nádrže. Rezervní nádrž se nacházela téměř v pozici bočního krytu, což je výrazně pod úrovní karburátorů a měla tedy čidlo nízké hladiny paliva. V souvislosti s nízkou výškou sedla byla hlavní nádrž poměrně malá. Vzhledem k tomu,že spodní strana rezervní nádrže byla velmi nízko,všechny Magny z této rodiny mají palivové čerpadlo. V praxi to ovšem znamenalo, že se s palivovým čerpadlem zvětšila složitost palivové soustavy (rozuměj poruchovost), u stroje který by jinak využíval samotížného dodávání paliva . V modelech od r.1985, byla rezervní nádrž již vynechána ve prospěch o něco větší a širší hlavní nádrže.

VF 700C Magna V42

Rok  VÝROBY: 1984 - 1987

V těchto letech se USA potýkaly se snížením poptávky po motocyklech vlastní výroby (zejména Harley Davidson) a proto se americká vláda rozhodla zvýšit celní sazby pro dovážené zahraniční motocykly s objemem motoru větším než 700 ccm za účelem podpory zvýšení prodejů domácích strojů v Severní Americe. Takže pro r.1984 Honda reagovala snížením velikosti motoru pro VF750 na 698 ccm a Magna v45 se v USA stala "novou" VF700C typ V42. Tvar světlometů se změnil z kulatého na obdélníkovitý, chromování zůstalo.Liší se však kola. Sedadla byla změněna na 2 širší, ve snaze zlepšit pohodlí jezdce.

 


VF 1100C Magna V65

Rok  VÝROBY: 1983 - 1986

V65 Magna přitahuje pozornost velkým objem motoru - 1098 ccm i jako vstupem Hondy do války mezi výrobci v době bojů o rekordy v závodech na v 1/4 míle. Suzuki reagovavala s Madurou 1200 (která měla na 1/4 míle čas 11,66 s při 185,12 km/h) a konkurovala i takovému stroji jako byla Suzuki GS 1150E (10,47 s při 204,8 km/h). V65 oproti tomu leží někde mezi těmito dvěma ve výkony, její čtvrt míle byla za 11,29 s při 190,7 km/h

 


VF 500C Magna V30

Rok  VÝROBY: 1984 - 1985

Honda VF500 je jedním z druhé generace Hondy s V4 motory vyráběných v sérii motocyklů designovaných modely VF a VFR. Pro léta 1984-1986, Honda vyrobila motor o objemu 498 ccm, DOHC V4 VF500 pro Magnu VF500C V30 a jeho sesterský model VF500F . Motor je evolucí původního motoru Honda, který měl na domácím trhu obsah 400 ccm a který byl původně považován za příliš malý a poddimenzovaný pro některé trhy - zejména Spojené státy Americké a Evropu. Motor je téměř úplně shodný s motorem ve VF500F Interceptor. Honda prodávala VF500C Magna ve Spojených státech a inzerovala to ji jako " nejsilnější středně objemový custom na světě ". Motocykl byl představen jako vyrovnaný motocykl, který je snadnější pro řízení a příjemnější pro jízdu ve městě, než jeho větší sourozenci Magna. Díky svému designu V4, síle v 500ccm motoru s dostatkem točivého momentu, který je k dispozici v celém pásmu otáček. Motor produkoval mezi 64 až 68 koňskými silami a byl i kritiky označován jako snadný a zábavný motocykl. Magna V30 neměla kardan, jako jeho větší sourozenci, ale tradiční řetězový pohon a šestistupňovou převodovku.

 


VF 750C V45 SuperMagna

Rok  VÝROBY: 1987 - 1988

V průběhu let byly provedeny různé mechanické a kosmetické změny, ale základní jádro Magny zůstalo stejné. V roce 1987 motor o obsahu 700 ccm produkoval 80 hp ( 60 kW) @ 9500 rpm a v roce 1988 narostl motor zpět do své původní velikosti 748 ccm . Stejně jako původní motor v Sabre 750 a VF 750 Magna, používá 360ti stupňovovou klikovou hřídel a řetězový pohon dvojité vačkové hřídele . To znamená, že tento motor ve VF750C je technologicky zcela odlišný od posledního motoru u sportovního čtyřválce Hondy VFR750 Interceptor, který měl převodově poháněnou horní vačku a 180 stupňový klikový hřídel. . Docházelo k výrazně nižšímu předčasnému opotřebovávání vačky, které pronásledovalo dřívější modely a došlo ke změnám olejových kanálků. Magna V45 r.v.1987 byla k dispozici ve dvou barvách- Candy modř nebo Bourgogne červená (v r.1988 pak byla modrá nahrazena černou ). V roce 1987 byly falešné kryty airboxu černé s " Magna " znakem. Super Magna r.v 1987 měla stříbrné , šedé a černé Honda " křídlo " na nádrži, zatímco v roce 1988 měl stříbrný nápis "MAGNA ". Výfukový systém byl nyní zvedlý vzhůru a použit systém 4- do - 4, a dal tak customu světově unikátní vzhled . Ačkoliv bylo výfukové potrubí krásné na pohled,nebylo však příliš přátelské k umístění brašnen. Zadní kolo tvořil pevný hliníkový disk, také unikátní řešení. Druhá generace byla s výškou sedadla pouhých 706 mm o více než 102 mm nižší než jeho předchůdce. V modelovém roce 1987 bylo postaveno celkem 16.000 motocyklů, zatímco v roce 1988 jen 3500 strojů.

 


VF 750C Magna V45

Rok  VÝROBY: 1993 - 2003

Výroba modelu Magna 750C V45 byla zahájena v roce 1993 (původně bylo plánováno spuštění výroby na rok 1994) jako reakce na poptávku trhu po silných cruiserech. Samotný motor byl zdoben přídavkem chromu a chromováním 4 do 4 výfuků. Sedačka byla umístěna velmi nízko (71cm)a sedadlo spolujezdce je odnímatelné. Zcela nový rám byl doplněn o 41mm vidlice , dvojitý tlumič a jeden brzdový kotouč na předním kole. Na zadním kole byla použita bubnová brzda. Několik změn bylo provedeno i na motoru. Byla použita jiná kliková hřídel, 5-rychlostní převodovka a sekundární přenos řetězem. Byly použity i menší karburátory. Změny měly za následek silnější zátah ve středních otáčkách. Konstrukce 3. generace Magny zůstala relativně nezměněna po celou dobu své existence . Logo na nádrži byl změněno v roce 1995 a miniaturní kapotáž pak byla k dispozici v roce 1995 a 1996 pro Deluxe modely. V roce 2004 byla výroba Magny s motory typu V -Twin ukončena spolu s dalšími modely Hondy jako Shadow ACE a Shadow Spirit, stejně jako 6ti válce Valkyrie.

 


VT 250C Magna V25

Rok  VÝROBY: 1994 - 2003

To už je trochu jiná píseň, i když má v názvu jméno Magna ... podívejte se alespoň na pár, řekl bych, lehce obludných obrázků...